Co to jest geometria kół i jak się ją ustawia?
Pewnie wszyscy z Was słyszeli kiedyś pojęcie geometria kół, jednak niewielu kierowców
zdaje sobie sprawę, co to tak naprawdę ono oznacza. Punktem wyjścia do zrozumienia tego
terminu jest uświadomienie sobie, jak ustawione są koła w samochodzie. Podstawowymi
parametrami ustawienia kół w aucie są: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi
sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Na początek wytłumaczymy pojęcie zbieżności. Najprościej mówiąc, jest to wartość
określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są
do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła
skierowane są na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.
Kolejnym składowym elementem geometrii jest kąt pochylenia (lub nachylenia) kół. Co
to takiego? Patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty między pionem
a płaszczyzną koła. Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie
pochylenia. Z kolei gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia
z kątem ujemnym. Tylne koła napędzające oś sztywną mają najczęściej kąt pochylenia równy
0 stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach maja niewielkie położenie ujemne.
Symptomy niewłaściwie ustawionej geometrii
Jednym z najczęściej spotykanych objawów złej geometrii jest ściąganie auta. Jeżeli
zauważmy, że gdy na równej drodze puścimy koło kierownicy, auto zaczyna skręcać,
wówczas możemy przypuszczać, że winę za taki stan rzeczy ponosi głównie złe ustawienie
kątów pochylenia kół.
Kolejnym objawem niewłaściwego ustawienia geometrii jest opóźniona reakcja samochodu
na ruchy kierownicą. Jeśli podczas pokonywania zakrętów słyszymy popiskiwanie opon,
w takiej sytuacji również powinniśmy udać się do serwisu. Gdy przy wyprostowanych kołach
podczas najechania na krawężnik lub dziurę zauważmy gwałtowną zmianę położenia
kierownicy, wtedy również zalecane jest sprawdzenie geometrii kół.
Czym skutkuje bagatelizowanie tego problemu?
Żadnej usterki w naszym aucie nie możemy lekceważyć, a tym bardziej źle ustawionej
geometrii. Dlatego kontrolę ustawienia kół zaleca się przeprowadzać co rok. Skutkiem
zaniedbania takiego profilaktycznego zabiegu może być niespodziewane zachowanie się
samochodu na drodze np. wpadnięcie w poślizg lub nagłe opuszczenie wyznaczonego toru jazdy.
Pewnie wszyscy z Was słyszeli kiedyś pojęcie geometria kół, jednak niewielu kierowców
zdaje sobie sprawę, co to tak naprawdę ono oznacza. Punktem wyjścia do zrozumienia tego
terminu jest uświadomienie sobie, jak ustawione są koła w samochodzie. Podstawowymi
parametrami ustawienia kół w aucie są: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi
sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Na początek wytłumaczymy pojęcie zbieżności. Najprościej mówiąc, jest to wartość
określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są
do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła
skierowane są na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.
Kolejnym składowym elementem geometrii jest kąt pochylenia (lub nachylenia) kół. Co
to takiego? Patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty między pionem
a płaszczyzną koła. Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie
pochylenia. Z kolei gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia
z kątem ujemnym. Tylne koła napędzające oś sztywną mają najczęściej kąt pochylenia równy
0 stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach maja niewielkie położenie ujemne.
Symptomy niewłaściwie ustawionej geometrii
Jednym z najczęściej spotykanych objawów złej geometrii jest ściąganie auta. Jeżeli
zauważmy, że gdy na równej drodze puścimy koło kierownicy, auto zaczyna skręcać,
wówczas możemy przypuszczać, że winę za taki stan rzeczy ponosi głównie złe ustawienie
kątów pochylenia kół.
Kolejnym objawem niewłaściwego ustawienia geometrii jest opóźniona reakcja samochodu
na ruchy kierownicą. Jeśli podczas pokonywania zakrętów słyszymy popiskiwanie opon,
w takiej sytuacji również powinniśmy udać się do serwisu. Gdy przy wyprostowanych kołach
podczas najechania na krawężnik lub dziurę zauważmy gwałtowną zmianę położenia
kierownicy, wtedy również zalecane jest sprawdzenie geometrii kół.
Czym skutkuje bagatelizowanie tego problemu?
Żadnej usterki w naszym aucie nie możemy lekceważyć, a tym bardziej źle ustawionej
geometrii. Dlatego kontrolę ustawienia kół zaleca się przeprowadzać co rok. Skutkiem
zaniedbania takiego profilaktycznego zabiegu może być niespodziewane zachowanie się
samochodu na drodze np. wpadnięcie w poślizg lub nagłe opuszczenie wyznaczonego toru jazdy.