Zbieżność geometria kół

USŁUGA USTAWIANIA GEOMETRII Z PRZYCZYN TECHNICZNYCH AKTUALNIE NIE JEST MOŻLIWA DO REALIZACJI

Żadnej usterki w naszym aucie nie możemy lekceważyć, a tym bardziej źle ustawionej geometrii. Dlatego kontrolę ustawienia kół zaleca się przeprowadzać co rok.

Co to jest geometria kół i jak się ją ustawia?

Pewnie wszyscy z Was słyszeli kiedyś pojęcie geometria kół, jednak niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, co to tak naprawdę ono oznacza. Punktem wyjścia do zrozumienia tego terminu jest uświadomienie sobie, jak ustawione są koła w samochodzie. Podstawowymi parametrami ustawienia kół w aucie są: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.

Na początek wytłumaczymy pojęcie zbieżności. Najprościej mówiąc, jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła skierowane są na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.

Kolejnym składowym elementem geometrii jest kąt pochylenia (lub nachylenia) kół. Co to takiego? Patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła. Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie pochylenia. Z kolei gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia z kątem ujemnym. Tylne koła napędzające oś sztywną mają najczęściej kąt pochylenia równy 0 stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach maja niewielkie położenie ujemne.

Symptomy niewłaściwie ustawionej geometrii

Jednym z najczęściej spotykanych objawów złej geometrii jest ściąganie auta. Jeżeli zauważmy, że gdy na równej drodze puścimy koło kierownicy, auto zaczyna skręcać, wówczas możemy przypuszczać, że winę za taki stan rzeczy ponosi głównie złe ustawienie kątów pochylenia kół.

Kolejnym objawem niewłaściwego ustawienia geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą. Jeśli podczas pokonywania zakrętów słyszymy popiskiwanie opon, w takiej sytuacji również powinniśmy udać się do serwisu. Gdy przy wyprostowanych kołach podczas najechania na krawężnik lub dziurę zauważmy gwałtowną zmianę położenia kierownicy, wtedy również zalecane jest sprawdzenie geometrii kół.

Czym skutkuje bagatelizowanie tego problemu?

Żadnej usterki w naszym aucie nie możemy lekceważyć, a tym bardziej źle ustawionej geometrii. Dlatego kontrolę ustawienia kół zaleca się przeprowadzać co rok. Skutkiem zaniedbania takiego profilaktycznego zabiegu może być niespodziewane zachowanie się samochodu na drodze np. wpadnięcie w poślizg lub nagłe opuszczenie wyznaczonego toru jazdy.